Hvordan kan vi sameksistere? Det å si “jeg” er å la den andre bli en fremmed entitet. Kan vi gjennom intimitet omfavne annerledeshet for å forme en type felles væren? Hvis vår væren strekker seg utover hudens grenser, kan den da avsløre spor av mangfoldige måter å eksistere på, en symbiose gjennom å tilhørighet? Hvor intime kan vi være? Hvor går overskuddsintimiteten? Hvor mye av vår fysiske individualitet ligger tilbake til slutt? Hvor mye av egoet kan jeg eliminere, og hvor mye trenger jeg?
Angela Schubot og Jared Gradinger møttes for ti år siden. I what they are instead of søker de to etter en ubetinget tilstand av å være sammen.
Jared Gradingerv & Angela Schubot koreografer og utøvere
Andreas Harder lysdesign
Samproduksjon: Les Grandes Traversees, Haus Der Kultren Der Welt, Schwelle7
I samarbeid med Pictoplasma
Angela Schubot er kunstner, danser og koreograf. Hun studerte samtidsdans i Berlin, og var med å starte Two Fish med Martin Clausen. Angela Schubot har jobbet med blant andre Rosalind Crisp, Theatercombinat Wien, Dorky Park/Constanza Macras, Benoit Lachambre, Pictoplasma og Andreas Müller. I 2004 mottok hun dance-web stipend fra Impulstanz i Wien. Ved siden av hennes mest vedvarende samarbeidspartnere Martin Clausen og Jared Gradinger, er hun dypt influert av kunstnerne Rosalind Crisp og Beniot Lachambre. I mars 2011 hadde det nyeste verket fra Two fish; Halt mir meinen platz frei, bis ich anders wieder da bin, en duett med Martin Clausen, premiere på HAU 2 Berlin. I 2011 erstattet hun Johanna Chemnitz i stykket Soft Target av Margret Sara Gudjonsdottir, som ble vist under Tanzoffensive 2011 i Leipzig.
Jared Gradinger er utøvende og skapende kunstner og kurator, som siden 2002 har vært basert i Berlin. Han ble tildelt prisen ”performer of the year 2011” av Tanz International Magazine. Hans nyeste arbeid; IS MAYBE er et samarbeid med Angela Schubot og gatekunstner Mark Jenkins og ble presenter på HAU1 i Berlin. Nylig koreograferte hanThe Missing Link Show i Volksbühne i Berlin, som en del av Pictoplasma’s biannual international contemporary character design festival. I 2009 samarbeidet han med koreografen Jeremy Wade i forbindelse med soloen There is no end to more, et bestillingsverk av Japan Society i New York. I 2008 samarbeidet han med Panic Productions om å skape stykket Private Dancer i City Theater, Reykjavik. Han er også en av grunnleggerne av Constanza Macras/Dorky Park. I 2008 begynte han et samarbeid med Les Grandes Traversees i Bordeaux, Frankrike, der han kuraterer en 48 timers festival for samtidskunst kalt How Do You Are. I juli 2009, lanserte han den andre delen av festivalen; “How Do You Are Beach” i Royan, Frankrike, der han også begynte sitt kuratorprosjekt Housing Projects – korte stedsspesifikke arbeider presentert i intime arbeids- og kontorrom. How Do You Are: There Goes The Neighborhood var en større utgave av Housing Projects, presentert i desember 2009. Jared har jobbet med kunstnere som William Forsythe, Meg Stuart, Jeremy Wade, Rachel De Joode, Johannes Malfatti, Michel Laub, Masagon, Paul Notzold, Mark Jenkins, Aleesa Cohene, John Zorn, Hanayo, Discoteka Flaming Star og Mark Levine.